Niet de hemel maar de aarde

“De gemiddelde tachtigjarige kerkganger verlangt niet naar de hemel. Die zegt niet ‘gelukkig, ik ben er bijna’, nee, die zit er helemaal niet op te wachten. En terecht, hoe mooi de hemel ook zal zijn, wij zijn niet geschapen voor leven in de hemel – maar voor de aarde. De nieuwe aarde! Ik merk als ik dat preek, dat mensen helemaal blij worden”,
vertelt dominee Henk Poot, van Christenen voor Israël. Hij vindt dat kerken te weinig oog hebben voor de heilsgeschiedenis en de komst van een nieuw Jeruzalem. Want uiteindelijk zal de nieuwe hemel en aarde uit de hemel neerdalen op aarde en zal er een nieuw Jeruzalem – niet Rome of Washington – komen.
“Ik preekte laatst in een Baptistengemeente en ik zag mensen helemaal blij worden van het toekomstperspectief dat God de aarde nieuw gaat maken. Ons huis staat vlak bij een klein kerkhofje. Het lijkt me een schitterend idee dat op de grote dag ineens iemand aanklopt en zegt: ‘Goedendag, ik ben Mathilde en ik ben in 1726 gestorven’, waarop ik zal antwoorden: ‘Goedendag, zeg dat wel, ik heb inderdaad je naam wel eens op een van de grafstenen zien staan.’  Verder zal God de stammen van Israël gaan herstellen.”
Eenzijdig en egocentrisch
Henk Poot wil dat er meer kennis in de kerk komt over de betekenis van het Oude Testament – die in de eerste instantie bedoeld was voor Israël – en de inhoud van de profeten. Want Jezus kwam namelijk om deze profeten te vervullen. En zo ook de Joodse wet. Hij was namelijk een Jood. Vaak is dat nog onvoldoende doorgedrongen tot mensen.
“Dat zie je bij de EO ook, die brengen The Passion naar Groningen.”
Daar wordt Jezus neergezet als een “Westerse man met blond haar.”
“Het is slecht dat Jezus niet gepresenteerd wordt als de Messias van de profeten en alleen als de Jezus die míjn zonden vergeeft zodat ík naar de hemel kan. Dan is dat een heel eenzijdig en egocentrisch beeld en ben ik er tegen!”
Het is volgens Poot meer.
“De apostelen preekten de komst van het koninkrijk en wilden mensen erop voorbereiden. Natuurlijk waren er de gaven van de Geest in de gemeenten – omdat het koninkrijk was doorgebroken, ging het ook om geloofsopbouw en leven met God. Maar de apostelen hielden wel de grote lijnen in het oog. Als je ‘Jezus’ niet naar Groningen brengt als degene die Israël herstelt of de stammen terug brengt, doe je Hem tekort. Je kunt geen relatie hebben met Jezus buiten Israël om.”
“In Jesaja 49 staan vier dingen die Jezus doet. Hij is een scherpsnijdend zwaard om de wereld te oordelen, Hij gaat de stammen herstellen, Hij herstelt het land Israël én Hij is een Licht voor de volkeren. We hebben het alleen over vers 6b, dat Hij een Licht is voor de volkeren. Maar het wordt tijd dat we de rest ook eens benoemen.”
Te vaak wordt het Jood-zijn van Jezus vergeten of gaan christenen hier aan voorbij.
Heilsgeschiedenis
In evangelische kringen is er meer openheid voor de visie van Poot, die hij zelf als de Bijbelse visie ziet. Maar er zijn uitzonderingen.
“Veel evangelische kerken die zich niet met Israël bezig houden, zijn eigenlijk gewoon vrolijke gereformeerden geworden. Ze zijn zo erg met zichzelf bezig dat ze aan de heilsgeschiedenis niet toekomen. God heeft Israël uitgekozen om via dit volk zich bekend te maken aan de wereld en uiteindelijk zal Jezus als Messias terugkomen in Jeruzalem.”
Zowel binnen als buiten de kerk levert het onderwerp Israël altijd veel beladen discussies op. Poot herkent dit en doet een oproep om inhoudelijk in debat te gaan.
“We moeten de discussie hierover niet uit de weg gaan. Daar is het té belangrijk voor. Want in essentie gaat het met die discussie over Israël, over het wezen van de Bijbel, over God, over Christus en over de toekomst. Dit is essentieel. Maar laten we de discussie gezond houden en niet gaan schelden!”
– Martin Rozestraten
Advertisements

You are welcome to react - U bent welkom om een reactie te geven

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s