Sjoerd Kuyper over Zwarte Piet en het Sinterklaasjournaal (column)

English: The helper of Sinterklaas. Nederlands...

De helper van Sinterklaas. (Foto credit: Wikipedia)

Wat een hetze toch omtrent die helpers die zwart werden door dat zij door de schouwen kropen (kruipen).
Men vergeet het ludieke van de vele Sint en zwarte Piet vertelling maar sommige anti-zwarte pieten maken het nog onnozeler door kinderen allerlei helpers voor te stellen, zoals u schrijft, die– onnozelheid troef! – zich schminken in alle kleuren van de regenboog. Binnenkort gaan de homo groepen of degenen die tegen de seksverschillen zijn hiertegen protesteren omdat de holebi’s in het belachelijke worden getrokken.
Enkel in december komt hij nog te Sint Niklaas wonen en zorgen zijn medewerkers, zoals zij buiten Nederland worden aanschouwd dat alles in goede banen wordt geleid. De hoofdknecht of CEO van Sint Nicolas is een zwarte en nu blijken de Noorderlingen zich daar tegen te verzetten omdat Marokkanen zich willen vereenzelvigen met de ‘goedheilig man’ ook al komt hij uit Turkije en hebben de Arabieren of arme negerkindjes er eigenlijk weinig met te maken en Surinamers nog minder.

Waar niemand zich schijnt aan te ergeren zijn gewoonweg allerlei leugens over een man die al eeuwen geleden zou gestorven zijn maar nu toch uit Spanje zou komen, waar hij zou leven omdat hij niet meer in Mira of permanent in Sint Niklaas woont wegens de koude.

Saint Nicholas arriving by boat

Sint Nicholas of Sint-Niklaas of Sinterklaas of gewoonweg Klaas die per boot aankomt omringd door zijn vele knechten zwarte pieten en zwarte mieten (Foto credit: Wikipedia)

Niemand lijkt zich te storen aan volwassenen die hun kinderen allerlei verzinsels als waarheden presenteren en ze zo voorbereiden op een leven vol leugens waar “een leugentje om bestwil geen kwaad kan”.
Dat men zich daar eens tegen zou gaan verzetten, dat toont men dat men tot rechtvaardige mensen komen die getrouw willen zijn aan de waarheid en aan rechten voor iedereen. Nu worden die kinderen namelijk als onnozele wichtjes verondersteld alle verhaaltjes als waar te nemen of overal grote lessen in te zien van hoe alle zwarten domme mensen zouden zijn of hoe Surinamers toch maar enkel goed zouden zijn om te lullen of de dommerik uit te hangen. Zijn die mensen die denken dat kinderen zo dom zijn niet de domsten?

Staan die mensen die moord en brand schreeuwen tegenover een groep die een traditie wil hoog houden, terwijl zij zelf andere tradities hoog houden, niet voor aap?

Laat hen die Sinterklaas willen vieren en die hun kinderen niet laten willen weten dat zij geschenken kopen voor hen, laat hen toch het plezier van het Sinterklaas spel. Later zullen die brave kinderen ook wel beseffen dat het louter om een ‘spel’ of ‘traditioneel feest’ ging en geen afspiegeling van onze werkelijke maatschappij. (Dat zou maar pas erg zijn. En dan zouden wij ons echt vragen moeten gaan stellen over al die volwassenen die zich zo intensief bezig houden met die fantasiewereld.)

+++

  • Saint Nicholas’ entry, Black Pete in tow, brings more racial debate to Netherlands, Belgium (foxnews.com)
    Across the Netherlands and Belgium, celebrations in which Saint Nicholas rolls into town surrounded by a host of “Black Petes” have come under increasing pressure year by year from complaints about racism. Pete is usually played by a white person who paints his face pitch black, dons a frizzy wig and gives himself bright red lips — stereotypes that disappeared from most countries decades ago.
    +
    efforts at softening Pete’s image have failed to subdue bad blood between the pro- and anti-Black Pete camps in the Netherlands, where resentments over immigration have simmered for years. Liberals want to abolish the tradition, while the right-wing firebrand Geert Wilders and his anti-immigration Freedom Party have proposed legislation that would keep Pete black — by law.

    “There is a war underway against Black Pete,” said Martin Bosma, the party’s culture spokesman. “Ministers and mayors are working to give this loyal helper another color. That must not happen. Our culture should not be damaged from on high. This law must protect Black Pete.”

    Last year, more than 2 million people endorsed a Facebook petition to keep Zwarte Piet’s image unchanged. That’s nearly one-eighth of the entire Dutch population, indicating the depth of emotion over the issue.

  • With Saint Nick’s entry comes racial controversy (dailymail.co.uk)
    “The last few years, Pete is at least as popular. Kids cling to him, ask him questions, hold his hand,” said Raf Rumes, the secretary of the Flanders Saint Nicholas Guild.

    In another new touch, almost half of the Petes greeting kids in this town’s Saint Nicholas “mansion” — a yearly holiday attraction — are played by women. At the fun house, which reopened this week for a month-long run, children squealed as female Petes showed them Saint Nicholas’ dining room and sleeping quarters for all of the Petes.

  • Dutch court sidesteps debate on whether ‘Black Pete’ is racist stereotype (theglobeandmail.com)
    The Netherlands’ highest administrative court refused Wednesday to wade into the increasingly acrimonious national debate around “Black Pete,” the sidekick to the Dutch equivalent of Santa Claus.

    Opponents call Pete, who is often played by white people wearing blackface makeup and a frizzy Afro wig, a racist caricature. Most Dutch people insist he is a harmless fantasy figure.

  • With Saint Nick’s entry comes racial controversy (star-telegram.com)
    Van Bellingen insists democracy is not about numbers alone.

    “It is about the will of the majority and the rights of the minority,” he said. “As a majority you have to be sensitive and show empathy for things that are hurtful to a minority.”

    Van Bellingen agrees with Rumes that children should take center stage in the festivities — just without Black Pete.

    “Saint Nicolas is a great celebration in itself,” he said. “Only, I think you need to get rid of Black Pete to turn it into a party for everyone.”

  • With Saint Nick’s entry comes racial controversy (usnews.com)
    In this town named after Saint Nicholas, Yuletide cheer is being clouded by controversy over the good saint’s helpers.

    Across the Netherlands and Belgium, celebrations in which Saint Nicholas rolls into town surrounded by a host of “Black Petes” have come under increasing pressure year by year from complaints about racism. Pete is usually played by a white person who paints his face pitch black, dons a frizzy wig and gives himself bright red lips — stereotypes that disappeared from most countries decades ago.

    Sint-Niklaas with a church and statue honoring the saint has long been one of the focal points of the celebrations. A grand entrance this Sunday is expected to bring tens of thousands of kids flocking to the “home of the saint.”

    Yet even in this bastion of saintly tradition, questions are starting to be asked about Black Pete.

  • With Saint Nick’s entry comes racial controversy (hosted.ap.org)
  • With Saint Nick’s entry comes racial controversy (nzherald.co.nz)
  • With Saint Nick’s entry comes racial controversy (sfgate.com)
Advertisements

4 thoughts on “Sjoerd Kuyper over Zwarte Piet en het Sinterklaasjournaal (column)

  1. Vreemd dat diegene die willen dat mensen Sinterklaas als echt beschouwen de kinderen niet willen doen geloven dat vuile mensen of kleurlingen of mensen met een ander accent goede managers zouden kunnen zijn en er kunnen in slagen uitstekend bedrijven te runnen die degelijk materiaal maken, goede verzending en verpakking kunnen verwezenlijken.
    De betogers zaterdag te Amsterdam en Antwerpen bij de ‘blijde intocht van Sinterklaas’ gaven de kinderen de indruk dat mensen met een vreemd klinkende naam (islamitische naam) tegen het Sinterklaasfeest waren. Met hun getrek en geduw en het gooien van zaken naar agenten en tegenkanters gaven zij de indruk dat het weer eens kleurlingen en voornamelijk Noord Afrikanen waren die tegen de maatschappij waren en het gerechtvaardigd vonden om mensen te verwonden en lelijke woorden te scanderen om hun gelijk te krijgen. Ook konden zij de indruk geven aan de kinderen dat die vele allochtonen in de overvolle gevangenissen wel degelijk de anderskleurigen vertegenwoordigen want men wil de mensen doen geloven dat zij geen goede daden zoals de zwarte pieten en zwarte mieten kunnen verrichten.
    De heethoofden die herrie zoeken te schoppen omtrent een traditie die niets met waarheid te maken heeft zijn nog erger dan die christenen die de mensen willen doen geloven dat Jezus geen Jood was. Zij staan er op dat men de leugens van een Sint wel instant moet houden maar dan niet mag laten zien dat zwarte mensen ook goede mensen kunnen zijn. Binnenkort gaan zij ook nog beweren dat de Moren Spanje niet veroverd hebben zoals er anderen zijn die beweren dat de kruisvaarders niet gemoord en geplunderd hebben en dat de holocaust niet bestaan heeft.

    Like

  2. Die anarchisten, welke vorige zaterdag de boel op stelten zetten in Antwerpen en Amsterdam, bij de Blijde intrede van sinterklaas”, die willen doen geloven dat de Sint een waarheidsgetrouw man vormen hierdoor een gevaar voor de maatschappij omdat zij deze willen verblinden en doen geloven dat bepaalde legendes werkelijk waar zijn en dat onware zaken echt zouden zijn. Mits zij de goegemeente zo willen misleiden kunnen zij beter opgesloten worden om geen verdere verkeerde indoctrinatie op de mensen te laten toekomen.

    Like

  3. Pingback: Saturnus, Janus, Zeus, Sol, donkerte, licht, eindejaarsfeesten en geschenken | From guestwriters

  4. Pingback: Bijbelvorser or Biblescholar 2012-2014 in review | Bijbelvorser = Bible Researcher

You are welcome to react - U bent welkom om een reactie te geven

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s